اخبار و گزارش های افغانستان و جهان در هفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

اعلام نتایج نهائی انتخابات پارلمانی به تعویق افتاد

اعلام نتایج نهائی انتخابات پارلمانی نسبت شکایات بعضی از کاندیدان یک هفته به تعویق افتاد.
این مطلب را گرنت کیپن رئیس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی روز گذشته در یک نشست خبری در مقر ان کمیسیون اظهار داشته ، گفت : نتایج انتخابات پارلمانی که قرار بود روز سه شنبه ده عقرب اعلام گردد نظر به شکایات رسیده از جانب برخی کاندیدان ، یک هفته بعد اعلام خواهد شد.
به گفته رئیس کمیسیون سمع شکایات تا اکنون 5400 شکایت به این دفتر مواصلت ورزیده که به 3000 آن رسیدگی صورت گرفته است.
وی همچنان افزود پنج کاندید شورای ولایتی که 4 نفر آنها از وظایف دولتی استعفا نداده بودند و یک نفر دیگر بخاطر ارتباط با گروپ های مسلح غیر دولتی سلب صلاحیت شده اند.
گرانت كيپن گفت : اكنون نتيجه نهايي
۱۹ولايت از‪ ۳۴ ولايت افغانستان اعلام شده و كار رسيدگي به شكايت ‌ها نيز در روزهاي آينده به پايان رسيده و نتيجه قطعي روز سه‌ شنبه اعلام مي ‌شود.
قرار بود نتايج انتخابات پارلماني افغانستان حدود يك ماه قبل اعلام شود كه به دليل اعتراض نامزدها و رسيدگي به تخلفات انتخاباتي اين مساله با يك ماه تاخيراعلام مي ‌گردد.
وي همچنين تصريح كرد : تقلبهايي نيز در جريان برگزاري انتخابات وجود داشته كه كميسيون رسيدگي به شكايت تمام كارمندان اين كميسيون را كه دچار تخطي شده‌ اند به مدت ده سال از فعاليت در اين كميسيون محروم كرده‌ است.
كيپن با اشاره به اينكه بر اساس قانون انتخابات افغانستان كميسيون رسيدگي به شكايت انتخاباتي‪
۳۰ روز پس از اعلام نتايج منحل مي‌ شود، بيان داشت : تمام مدارك، شكايات و پيشنهادات به دولت افغانستان و يا كميسيون جديد داده مي ‌شود تا در آينده براي جلوگيري از تقلب و تخطي اعمال كنند.

اولين پارلمان در دست مجاهدين

با توجه به اينكه نتايج اوليه انتخابات پارلماني افغانستان در سراسر اين كشور اعلام شده ، ولي گمانه‌ زني ‌هاي سياسي نشان مي ‌دهد كه نخستين پارلمان افغانستان را مجاهدين رهبري خواهند كرد.
گفته مي ‌شود كه محمد يونس قانوني رهبر جبهه ‌تفاهم ملي ‌افغانستان كه ائتلافي از‪
۱۵حزب مخالف دولت كرزي است ، خود را براي رياست پارلمان افغانستان آماده مي ‌كند.
نتايج اوليه انتخابات افغانستان نيز نشان مي ‌دهد كه در زمان حاضر در حدود‪
۴۰ درصد از نمايندگان منتخب را مجاهدين ، تشكيل مي ‌دهند.
همچنين
۲۵ درصد از اعضاي پارلمان را زنان تشكيل مي ‌دهند و حضور نيروهاي دموكرات و مستقل در اين پارلمان بسيار كمرنگ است.
بر اساس بررسي‌ هاي اوليه رسانه ‌ها اكنون از ‪
۲۴۹كرسي پارلماني‪ ۱۰۹نفر آنان به قوم پشتون و مابقي به اقوام تاجيك، هزاره، ازبك و ساير اقوام تعلق دارند.
همچنين نزديك به نيمي از اعضاي پارلمان به گروههاي مجاهدين وابسته ‌اند كه سيزده درصد اين افراد را شيعيان تشكيل مي ‌دهند.
زنان با اختصاص ‪
۶۸ كرسي در پارلمان آينده مي ‌توانند نقش معتدلي ايفا كنند و آنان باعث كاهش كشمكشها در پارلمان افغانستان خواهند شد.
همچنين در اين پارلمان عبدالسلام راكتي ، و مولوي محمد الله محمدي از گروه طلبان انتخاب شده ‌اند كه در زمان حكومت رژيم طالبان اين افراد از مقامهاي ارشد به حساب مي‌ آمدند.
اعضاي رژيم كمونيستي افغانستان، افراد وابسته به محمد ظاهر شاه سابق افغانستان و در كل تعدادي از مقامات ارشد دولت افغانستان در نظامهاي‪
۳۰ سال گذشته نيز در اين پارلمان حضور دارند.
اما مسايل پشت پرده حكايت از تخريب چهره سران مجاهدين در پارلمان آينده دارد.
به نظر مي رسد كه كرزي مي خواهد تا سران مجاهدين را براي آخرين ضربه ها در پارلمان ترور شخصيت كند.

عضو ارشد القاعده از زندان بگرام گريخت

  از عمر الفاروق به عنوان ارشدترين عضو القاعده در جنوب شرق آسيا نام برده می شد

يکی از اعضای ارشد شبکه القاعده که در بازداشت نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان به سر می برد توانست از زندان بگريزد.

به گفته منابع نظامی ايالات متحده، عمر الفاروق، اهل کويت که از وی به عنوان يکی از رهبران ارشد عملياتی شبکه القاعده در جنوب شرق آسيا ياد شده، از جمله چهار فردی بوده است که در ماه ژوئيه سال جاری توانستند از بازداشتگاه واقع در پايگاه هوايی بگرام، واقع در نزديکی کابل، بگريزند.

 

اطلاعيه ارتش آمريکا پس از آن انتشار يافت که دادگاه نظامی رسيدگی کننده به پرونده اتهامی يک گروهبان آمريکايی در ارتباط با آزار بازداشتيان در افغانستان خواستار حضور عمر الفاروق به عنوان يکی از شهود شد.

منابع نظامی ايالات متحده اينک گفته اند که به دليل فرار اين عضو القاعده اين امکان وجود ندارد که وی در دادگاه حاضر شود و به ادای شهادت بپردازد.

در ماه ژوئيه سال جاری، مقامات ارتش آمريکا در افغانستان خبر فرار چهار نفر از بازداشتگاه واقع در پايگاه بگرام را انتشار دادند اما به نام عمر الفاروق اشاره نکردند.

در بيانيه اخير وزارت دفاع آمريکا آمده است که الفاروق يکی از چهار نفری بود که روز 10 ژوئيه سال 2005 موفق شدند از تاسيسات زندان بگرام فرار کنند.

سرپرست عملياتی

خبر فرار الفاروق پس از آن افشا شد که وکيل مدافع گروهبان آمريکايی آلن درايور، متهم به آزار بازداشتيان در بگرام، از مسئولين نظامی خواست تا اين عضو القاعده را به عنوان شاهد به دادگاه احضار کنند. 

منابع آمريکايی می گويند که بر مراقبت از بازداشتيان در بگرام افزوده اند

در پاسخ، دادستانی دادگاه اعتراف کرد که از آنجا که عمر الفاروق در ماه ژوئيه سال جاری از زندان گريخته و هنوز دستگير نشده است امکان حضور وی در دادگاه وجود ندارد.

مقامات آمريکايی گفته اند که پس از فرار چهار نفر از بگرام، بر مراقبت های امنيتی از بازداشتيان در اين پايگاه افزوده شده است و تلاش برای دستگيری مجدد آنان ادامه دارد.

عمر الفاروق در ماه ژوئن سال 2002 در جزيره جاوه، اندونزی، بازداشت شد و مقامات اطلاعاتی آمريکا وی را ارشدترين عضو عملياتی القاعده در جنوب شرق آسيا توصيف کردند.

وی زاده کويت بوده و ظاهرا هنگام بازداشت 31 سال داشته است و گفته می شود که در سال 1998 از سوی اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، برای سازمان دادن و گسترش دامنه عملياتی اين شبکه به جنوب شرق آسيا اعزام شده بود.

گفته می شود که وی توانست ارتباط شبکه القاعده با جماعت اسلاميه را برقرار کند که يک سازمان اسلامگرای تندرو بوده و هدف ايجاد حکومت واحد اسلامی در منطقه را دنبال می کند و مسئول يک رشته بمب گذاری های خونين از جمله در اندونزی شناخته شده است.

عمر الفاروق پس از دستگيری به زندان بگرام انتقال يافت تا تحت بازجويی قرار گيرد در حاليکه برخی منابع خبری مدعی می شدند که وی داوطلبانه آماده ارايه اطلاعات، از جمله در مورد فعاليت جماعت اسلاميه، به ماموران آمريکايی شده و برخی منابع ديگر از بازجويی های فشرده از وی خبر می دادند.

در زمان فرار چهار بازداشتی از بازداشتگاه بگرام در ماه ژوئيه، سايت های منتسب به اسلامگرايان تندرو مدعی شدند که اين چهار نفر موفق شده اند خود را به مناطق امن برسانند و به فعالان القاعده ملحق شوند.   

تحويل يك افغاني به آمريكا خلاف قانون اساسي است

رييس انجمن حقوقدانان افغانستان نسبت به تحويل يك تبعه اين كشور به ايالات متحده آمريكا از سوي دولت كابل شديدا اعتراض كرد.
گل رحمن روز پنجشنبه در كابل به خبرنگاران گفت : اقدام دولت كابل مبني بر تحويل باز محمد قاچاقچي تبعه افغانستان به آمريكا مخالف قانون اساسي اين كشور است.
وي افزود : بر اساس ماده
۲۸قانون اساسي افغانستان دولت اين كشور حق ندارد اتباع خود را به كشور ديگري تحت هرعنوان و شرايط تحويل دهد مگر اينكه از قبل معاهده ‌اي ميان كشورها به امضا رسيده باشد.
روز گذشته دولت افغانستان باز محمد كه گفته مي‌ شود يك قاچاقچي بين المللي افغانستان است و تاكنون محموله‌هاي هرويين به‌ ارزش‪
۲۵ميليون دالر را به آمريكا ارسال كرده ‌است ، را تحويل دولت بوش داده است.
بر اساس گزارش مطبوعات افغانستان اين تبعه افغانستان كه گفته مي ‌شود با گروه طالبان نيز ارتباط دارد اعلام كرده بود كه ارسال هرويين به آمريكا چون باعث مرگ آمريكاييها مي‌ شود، يك جهاد مقدس است.

سلب تابعيت چهار وزير كابينه

چهار وزیر کابینه طور داوطلبانه تابعیت کشورهای خارجی شانرا سلب و اسناد معتبری را در ین مورد به ریاست عمومی اداره امور و دارالانشا ی شورای وزیران سپرده اند.
بر اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران
میر محمد امین فرهنگ وزیر اقتصاد،
انجنیر امیرزی سنگین وزیر مخابرات ،
داکتر سهراب علی صفری وزیر فواید عامه و
داکتر محمد اعظم داد فر وزیر امور مهاجرین
از جمله وزرای کابینه می باشند که از تابعیت دوگانه صرف نظر کرده و اسناد معتبری درین مورد به ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران سپرده اند.
در ماده هفتادو دوم قانون اساسي گفته شده است كه اعضاي كابينه نبايد تابعيت کشور هاي خارجي را داشته باشند.
بااين حال گفته مي شود كه بازهم تني چنداز اعضايي كابينه همچنان داراي تابعيت دوگانه مي باشند.
تابعيت دوگانه برخي از وزرا مانند وزاري دفاع ، ماليه و تجارت همچنان بر قوت خود باقي است.

وزارت معارف وزارت اضافي

وزارت معارف به وزارت اضافي در ميان مردم تغيير نام داده است.
عدم رسيدگي و توجه ، بي لياقتي مسولان اين وزاتخانه ، روحيه تجارت پيشگي وزير معارف و حقوق پايين معلمين دست به دست هم داده از اين وزارتخانه يك بنگاه رشوه ستاني ساخته است.
نبود يك برنامه كاري و مدون باعث شده است تا مسولان و معلمين اين وزارتخانه به يك بي سرنوشتي مطلق رسيده معضلات هر روز بيشتر شود.
روحيه اشتياق رفتن به مكتب از متعلمين و معلمين گرفته شده اين امر مقدس به عادت روزمره بدل شده كه اجبارا در حال انجام است.
در اين ميان مي شود با امكانات كم و مشكلات مادي مبارزه كرد اما با روحيه هاي شكسته و بي برنامگي هيج كاري نمي شود انجام داد.
سطح سواد و اطلاعات درسي هرچند طي سه دهه گذشته از افت 80 في صدي برخوردار بوده است ، چهار سال بعد نيز اين في صدي را به ركود رسانيده است.
مردم ما كه هنوز ضربه بي سوادي و كم اطلاعاتي خود را مي خورند مكررا گرفتار مسولاني شده اند كه به همه چيز فكر مي كنند الا ارتقاء سطح تحصيلي كشور!!!
مسولان مي آيند و مي روند اما عواقب زيانبار بي برنامگي در معارف به مردم بيچاره و ستمديده خواهد رسيد.

مدرسه دخترانه به آتش كشيده شد

يك مدرسه دخترانه در ولايت لوگر در‪ ۶۰ كيلومتري شهر كابل به آتش كشيده شد.
اين مدرسه دخترانه كه به تازگي در منطقه بركي برك اين ولايت ساخته شده بود توسط افراد ناشناس به آتش كشيده شد.
افراد مسلح با حمله به اين مدرسه دست دو نگهبان مدرسه را بسته و تمام وسايل اين واحد آموزشي را به آتش كشيدند.
در طول سالجاري اين چهارمين مدرسه ‌اي است كه در اين منطقه توسط افراد مسلح به آتش كشيده مي شود.
حمله به مدارس دخترانه يكي از سياستهاي اصلي ‌نيروهاي طالبان ‌در افغانستان است و آنان تحصيل و كار دختران را كشور حرام اعلام كرده ‌اند.

لزوم تجديد نظر در دستگاه هاي دولتي

روزنامه آرمان ملی چاپ كابل نوشت : در دستگاه اداری دولت ، تجدید نظر جدی صورت گیرد.
دستگاه اداری دولت با ساز و برگ دست داشته ، توان پاسخگویی لازم به نیازهای اساسی شرایط حاضر را ندارد ، چنانچه بی کفایتی و ناکار آمدی برخی از وزرای کابینه موجود، ضرورت به استدلال و اثبات را ندارد.
دولت به اعتبار نظر اکثر کارشناسان، در سال های گذشته با پرداخت کلان ترین امکانات و ظرفیت ها، نتوانسته است ، دست آورد قابل ملاحظه ای داشته باشد.
از همین رومسایل و دشواری های جدی مانند بی سرپناهی، تأمین خدمات اجتماعی ، تشدید فقر و بالا رفتن قیمت ها، برهم خوردن روز افزون امنیت و تحرکات نظامی طالبان و گسترش فساد اداری دامنه و ابعاد جدی و جدیدی کسب کرده است.
سرمقاله مشعر است اما حال که انتخابات با همه جعل و تقلب به راه افتاد و به پایان رسید و به زودی پارلمانی متشکل از به اصطلاح نمایندگان مردم آغاز به کار خواهد کرد، ضرور پنداشته می شود تا زعیم کشور نسبت به نظام اداری دولت اقدام و تجدید نظر جدی نماید.
زیرا استخدام و گزینش وزرا، معینان و روسای دوایر دولتی مستعد، با اهل، تحصیل کرده ، دلسوز و صادق از مهمترین وظایف و مسوولیت های زعامت کشور است.
فقط در صورت تحقق و عملکرد به همین اصول است که قابلیت و کفایت دستگاه اداری دولت ارتقا خواهد یافت و عدالت و توازن قانونمند درهمه ادارات دولتی قابل مشاهده و لمس خواهد شد.
نویسنده هشدار می دهد درغیر آن اگر بازهم کابینه مصلحتی متشکل از نمایندگان حلقات سیاسی که فاقد شایستگی و مهارت لازم اند، بر کشور حکومت کند بدون شک کشور به مشکلاتی مقابل می شود که مهار و کنترل آن نا ممکن خواهد بود.

 


دو سربازامریکایی  متهم به سو رفتار با زندانیان به محکمه تسلیم داده شد

مقامات نظامی  امریکا درافغانستان گفته اند که آنها دوسرباز امریکائی متهم به سو رفتار با زندانیان رابه محکمه تسلیم نموده اند.

این دوسرباز متهم به ضرب و شتم زندانیان میباشد.وزارت امور خارجه از این تصمیم مقامات نظامی امریکا استقبال کرده است.نوید احمد معز سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن استقبال از تصمیم نظامیان  امریکائی   گفت که  هر اقدامی که در مورد جلو گیری از همچو اعمال صورت گیرد مورد استقبال میباشد.وی همچنان  تصریح نمود وقوع چنین حادثات که توسط برخی از افراد شرکای افغانستان انجام یابد حکومت افغانستان را در شرایط نامناسب قرار میدهد؛زیرا دشمنان مردم افغانستان از آن به حیث حربه تبلیغاتی استفاده میکند. و ذهن هارا مغشوش میسازند.معز در اخیر گفت ،افغانستان مخالف انچه که خلاف مقررات کنوانسیون ژ نیو باشد  میباشد. 

عودت کننده گان خواهان رفع بی سرپناهی شان اند

 هشتاد  خانواده برگشته ازپاکستان در ولایت لغمان از بی سرپناهی شکایت دارند.

این مهاجرین سال گذشته از پاکستان  برگشته اند و اکنون در زیر خیمه  زند گی میکنند. آنهااز دولت میخواهند که برای شان  زمین توزیع نماید .

 این خانوده ها مربوط ولسوالی دولت شاه ولایت لغمان میباشد که در اثر جنگ های دو دهه اخیر منازل شانرا از دست داده و فعلا" در ولسوالی قرغه ئی ولایت لغمان بدون منازل و خیمه زند گی میکنند.

یکتن از باشنده گان این کمپ   گفت: مایان قبلا" در ساحه چترال پاکستان بود وباش داشتیم که از طرف دولت پاکستان مجبور به عودت شدیم و فعلا" در اینجا با مشکات سرپناه ، آب اشامیدنی و مشکلات صحی برخورده ایم که تااکنون ازطرف دولت و کدام موسسه با ما همکاری صورت نگرفته است.رئیس ریاست مهاجرین ولایت لغمان در مورد گفت: ما تصمیم داریم تا در آینده نزدیک برای خانواده های یاد شده نمرات رهایشی را در مقابل دو هزار افغانی توزیع نموده و مشکلات سرپناه آنها را مرفوع سازیم.  

 

 

 

 

 

مجله تايم نوشت: بوش تنها به همسرش و رايس اعتماد دارد!

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مجله‌ي آمريكايي تايم نوشت: اعتماد بوش نسبت به هيات مشاورانش كاهش يافته و بسياري از نمايندگان حزب جمهوري خواه و دموكرات آمريكا معتقدند كه وي بايد تغييراتي در اين هيات ايجاد كند.

تايم در ادامه خبر خود آورده است: به دنبال افشاي يكي از عمليات‌هاي محرمانه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) اعتماد بوش به هيات مشاورانش از جمله ديك چني، كارل روف و اندرو كارد به شدت كاهش يافته است و وي براي خروج از بحران كنوني چاره‌اي جز انجام تغييرات در هيات مشاورانش ندارد.

اين مجله به نقل از يكي از مشاوران كاخ سفيد نوشت: تمامي روابط بوش با نزديكانش به غير از روابط با لورا، همسرش، او را متضرر ساخته است و مشكل اصلي او اين است كه نمي‌خواهد تغييري در اين قضيه ايجاد كند.

تايم هم چنين اعلام كرد: بوش قدر دوستي‌هاي خالصانه را مي‌داند و از دوستانش به سادگي چشم پوشي نمي‌كند.

در ادامه اين خبر آمده است: كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا هنوز تنها مشاوري است كه بوش به او اعتماد دارد و از نظريات وي استفاده مي‌كند.

ترنت لات، سناتور جمهوري خواه آمريكا نيز اظهار داشت: بايد همواره نيرو و اشخاص جديد به دولت راه يابند و به همين دليل تغيير مشاوران و معاونان كنوني كاخ سفيد ضروري است.

آمريكا از حمله موشكي به دو بالگرد شنوك در پاكستان خبر داد

مقامهاي آمريكايي مستقر در شمال پاكستان ادعا كردند كه به دو فروند بالگرد "شنوك" آنان در شمال پاكستان حمله موشكي شده است.

تلويزيون خصوصي "جيو" روز چهارشنبه با اعلام اين مطلب، محل وقوع اين شليك‌ها را روز گذشته و مكان آن را منطقه‌اي نزديك " چكوتي" عنوان كرد.

مقامهاي آمريكايي خواستار تحقيق مسوولان پاكستاني در اين زمينه شدند.

بر اساس اين گزارش، ژنرال "شوكت سلطان" سخنگوي ارتش پاكستان اعلام كرد خلبان بالگردها اشتباه كرده و اين انفجار موشكي نبوده است.

سخنگوي ارتش اضافه كرد: خلبان بالگردها انفجار مين در منطقه را با انفجار موشك اشتباه گرفته و اين مطلب را به مقامهاي آمريكايي گزارش داده است.

وي افزود: انفجارها براي جمع‌آوري سنگهايي در دل كوه بوده كه بر اثر زلزله سست شده بودند.

شوكت سلطان اضافه كرد اين كار براي بازكردن جاده‌هاي مناطق زلزله زده ضروري است.

به گفته وي، انفجار مين در كوهها تلفات و خسارتي در بر نداشته است.

۱۷فروند بالگرد آمريكايي در كمك رساني به مناطق زلزله زده با ارتش پاكستان همكاري دارند.

آمريكا يك بيمارستان سيار همراه با نيروهاي امدادي و تعدادي نيروي نظامي نيز در منطقه شمالي و "مظفرآباد" مركز كشمير تحت اداره پاكستان مستقر كرده است.

 

 

 

محاكمه يك مقام ارشد كاخ سفيد اعتبار "بوش" را زير سووال برده است

در حالي كه برخي منابع از تلاش وزارت امورخارجه آمريكا براي بهبود وجهه اين كشور در سطح جهان خبر مي‌دهند، محاكمه "لوئيس ليبي" به اتهام دستكاري در اطلاعات مربوط به جنگ عراق اعتبار و حيثيت دولت بوش را زير سووال برده است.

 

"لوئيس ليبي" مشاور ارشد "ديك چني" معاون رئيس جمهوري آمريكا به اتهام كتمان حقيقت در يك پرونده قضايي در مورد مشروعيت جنگ عراق روز جمعه از مقام خود استعفا داد.

 

وي كه يكي از چهره‌هاي سرشناس و تندرو نومحافظه‌كاران است، تا كنون در پست‌هاي متنوعي فعاليت داشته است.

 

روزنامه "كريستين ساينس مانيتور" چندي پيش با انتشار گزارشي از لوئيس ليبي به عنوان "يكي از ‪ ۱۲مرد پشت پرده سياست آمريكا" نام برد.

 

وي هم اكنون متهم است كه هويت يك مامور سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) به نام "والري پليم" را فاش كرده است.

 

"ژوزف ويلسون" همسر اين مامور سيا با تصميم آمريكا براي جنگ در عراق مخالف بود.

 

ژوزف ويلسون، دولت بوش را به دستكاري اطلاعات براي جلب حمايت از حمله به عراق متهم كرده بود.

 

به ادعاي برخي منابع خبري طرح چند مورد اتهام از جمله دستكاري در اطلاعات براي مشروعيت بخشيدن به جنگ عراق از سوي لوئيس ليبي، سووال‌هاي تازه‌اي درباره مشروعيت جنگ عراق ايجاد كرده و واكنش علني دو حزب جمهوريخواه و دمكرات را در قبال اين مساله برانگيخته است.

 

اعضاي برجسته حزب جمهوريخواه از رئيس جمهور آمريكا خواسته‌اند كه با توجه به رسوايي جديد پديد آمده در دستگاه حاكمه آمريكا دست به يك "خانه تكاني" در كاخ سفيد بزند.

 

"ترنت لات" سناتور جمهوريخواه آمريكا در مصاحبه با شبكه‌خبري و تلويزيوني فاكس نيوز گفت: بوش بايد درباره مشكلات و مسايل پيش آمده اخير به سنا توضيح دهد.

 

همچنين "هري رايد"، رهبر حزب دموكرات در سناي آمريكا در اين‌باره گفت:

موضوع اين است كه كاخ سفيد چطور، آنگونه كه گفته مي‌شود، براي جلب حمايت از جنگ عليه عراق، اقدام به جعل و دستكاري در اطلاعات كرده است.

 

"جان كري"، رقيب بوش در انتخابات سال گذشته رياست جمهوري آمريكا نيز معتقد است كه دولت جرج بوش در مورد جنگ عراق، "در دادگاه عالي تاريخ" محاكمه خواهد شد.

 

در همين حال روزنامه "سانفرانسيسكو كرونيكل" نيز با چاپ مقاله‌اي تحت عنوان "دروغ پشت دروغ" به اين مطلب اشاره كرده و مي‌نويسد: دولت بوش به قيمت به خطر انداختن جان انسان‌ها و هزينه كردن ميليون‌ها دلار، مردم آمريكا را در مورد جنگ عراق فريب داده است.

 

اين روزنامه آمريكايي مي‌افزايد: رسوايي‌هايي همچون "واترگيت" يا "مونيكا لوينسكي" جان هيچ فردي را نگرفت، اما افتضاح ماجراي جنگ عراق هم جان ‪ ۲۰۰۰سرباز آمريكايي را گرفته و هم ‪ ۳۰هزار قرباني در عراق داشته، ضمن اينكه هزاران مجروح هم بر جا گذاشته‌است.

 

نشريات اروپايي از جمله روزنامه آلماني "زوددويچه سايتونگ" با انگشت گذاردن بر روي اين رسوايي جديد كاخ سفيد نوشته است كه اين رسوايي بدون شك دولت بوش را فلج خواهد كرد.

 

مجله آلماني "اشپيگل" نيز در مقاله‌اي با عنوان "سياه‌ترين روز بوش" نوشت: محاكمه "لوئيس ليبي" به اتهام شهادت دروغ احتمالا اسرار تيره و تاريك دولت بوش را برملا خواهد كرد.

 

اين مجله در صفحه اينترنتي خود مي‌افزايد: اين محاكمه به هسته دكترين و همچنين مشروعيت جنگ آمريكا عليه عراق نيز لطمه وارد خواهد كرد.

 

به نوشته اشپيگل، محاكمه ليبي نقطه اوج انبوه ماجراها و جنجال‌هاي سياسي است كه دوره دوم رياست جمهوري جرج بوش را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

 

اين مجله اضافه مي‌كند: هم‌اكنون حدود يك سال پس از انتخاب مجدد بوش، محبوبيت وي بشدت كاهش يافته و برنامه وي در بخش اصلاحات بازنشستگي و مالياتي در كنگره با شكست مواجه شده و تعداد سربازان آمريكايي كشته شده در عراق نيز از مرز دو هزار نفر گذشته است.

 

همچنين نظرسنجي‌هاي به عمل آمده حكايت از كاهش محبوبيت بوش در نزد مردم اين كشور دارد.

 

مخالفان جنگ عراق در آمريكا معتقدند، دولت بوش به بهانه‌هاي واهي به عراق حمله و آن كشور را اشغال كرده‌است.

 

اگر بحران‌هايي چون "واتر گيت"، "ايران گيت"، "مونيكا گيت"، روزي اعتبار سياسي روساي پيشين آمريكا را زير سووال برد، امروز "عراق گيت" دامن "مارلبورومان" آمريكا را گرفته است.

 

پارلمان اوکراین طرح همکاری با ناتو را رد کرد

نمایندگان پارلمان اوکراین در نشست شب گذشته خود به طرح همکاری با ناتو رای منفی دادند .

به گزارش خبرگزاری مهر به نوشته روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل، از میان 450 نماینده پارلمان اوکراین تنها 207 نماینده به همکاری نظامیان این کشور با ناتو رای مثبت دادند .

 

برای تصویب چنین بیانیه ای به رای مثبت 226 نماینده پارلمان نیاز بود.

 

یکی از سخنگویان ناتو در بروکسل در این زمینه اظهار داشت : ناتو از مدتها پیش خواهان همکاری اوکراین با نظامیان حافظ صلح وابسته به این نهاد بین المللی بود .

 

اوکراین از سال 2004 میلادی آمادگی خود را برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) اعلام کرده بود .

 

پیش از این " جاپ هوپ شفر " دبیر کل ناتو در سخنانی با بیان این مطلب که سیاست امنیتی و تدافعی از جمله اهداف از پیش تعیین شده ناتو است، تصریح کرد : ناتو در نظر دارد در سایه همکاری با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی در رفع بحران های بین المللی و تامین امنیت در جهان اقدامات لازم را انجام دهد .

وی همچنین علاقه مندی ناتو را برای به عضویت در آوردن اوکراین اعلام کرده بود.  

 

اتهام به‎‎‎ سوريه,توطئه امريكا واسرائيل

 

 واشنگتن‎‎ ـ عضو مركز اسلامي واشنگتن گفت : متهم كردن سوريه‎‎ به دخالت‎‎ در ترور نخسـت وزير سابق لبنان توطئه آشكـار آمـريكـا و رژيم صهيونيستي است .

امام محمد عاصي افزود: گزارش ميلس درباره دست داشتن سوريه درترور رفيق حـريـري بـي پايه و اساس‎‎ است و اگر ميلس با هميـن روش ادامه‎‎ دهد , كار رابه جايي خواهد رسـانـد كه‎‎‎ حضور نظامي امريكا در منطقه را توجيـه كند و دامنه‎‎‎ آن را به كشور سوريه بكشاند.

وي گفت : حضور نظامي امريكـا در سـوريـه جنگ داخلي‎‎ در پي خواهـد داشـت و بـه ايـن ترتيب رژيم صهيونيستي‎‎ از تهديد هاي
November 7th, 2005



  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها